VANER – og hvordan du ændrer dem lynhurtigt.

Rigtig mange af os har enkelte eller måske endda flere inkorporerede vaner, som vi ønsker at ændre, men som vi egentlig ikke får gjort noget ved. Vaner er nødvendige og uundgåelige, og kan i mange situationer hjælpe os med at gøre nogle opgaver lettere og dermed mindske usund stress.

Jeg tænker at…

  • Gode vaner er handlinger som vi får noget godt ud af. En god vane er noget vi gør, fordi det letter et arbejde og gør os godt.
  • Dårlige vaner er handlinger som vi egentlig ikke nyder at udføre eller som vi ikke kan lide udfaldet af. Vi ønsker at gøre en ende på den slags vaner, fordi de i sidste ende ikke gør os godt. Dårlige vaner kan være med til at fastholde os i et dårligt mønster og vi fortryder måske endda handlingen efterfølgende.

Okay.. Hvordan kan det være, at vi har så svært ved at ændre en dårlig vane? Og hvorfor kan gode vaner være svære at fastholde? JEG TROR, at det er fordi vi ikke ved hvordan vi skal ændre dem. Du har måske fået af vide, at du kan ændre en vane ved at være standhaftig eller ”bare gøre det”. Bizart nok virker ingen af delene for de fleste.

Her er hvad jeg tænker du kan gøre, hvis du ønsker at ændre en fastgroet vane:

Vaner bliver med tiden ofte mere og mere ubevidste. For at ændre en indgroet vane skal du derfor have fat i din underbevidsthed. Til at begynde med skal du have din bevidsthed og underbevidsthed til at samarbejde. Din bevidsthed aktiveres ofte af ord og idéer, mens din underbevidsthed aktiveres af billeder og særligt følelser. At få overbevist din bevidsthed ved at fortælle dig selv, at du gerne vil ændre en vane, er første skridt på vejen. Men den du virkelig skal overtale og overbevise er din underbevidsthed. Hvordan gør du så det? Det kan du gøre ved at forestille dig i billeder (visualisere), at vanen du vil ændre, allerede er ændret til det du ønsker. Derefter mærker du hvordan det føles at være i den nye tilstand, hvor vanen er ændret. Mærk glæden ved den nye tilstand, dybt ned i maven og hjertet. Det gør du flere gange dagligt (5-10 gange). Din tidligere fastgroede vane vil lynhurtigt få ben at gå på. Det er ikke magi. Det der sker er, at du aktivt dikterer din nye virkelighed, dine nye vaner, ved overbevise din underbevidst om, at det nu er sådan det forholder sig.

Eksempel: Fortæller du dig selv, at du ikke er træningstypen, at du altid har været dårlig til at løbe eller at du ikke har viljestyrken til at sige nej til kage, når chefen vifter med mandags-, tirsdags-, onsdags-, torsdags- og fredags jordbærtærten fra Lagkagehuset? Så er det lige præcis sådan det er og forbliver. Ændrer du derimod dit mind-set – dine tanker, og fortæller dig selv, at du er en suveræn løber eller har nemt ved at sige nej til godter på arbejdspladsen, så er det sådan det er og forbliver fremover.

Tænker du på nuværende tidspunkt, at det er død besværligt og kræver alt for meget, at skulle sige til dig selv 5-10 gange dagligt, at du er en suveræn atlet, elsker grøntsager eller kommer til tiden, så kan det godt være at du i stedet skal bruge tiden på at acceptere dine nuværende vaner. Men ærlig talt, ville det ikke være ”besværet” værd at give samtalen med din underbevidsthed et forsøg, i stedet for at bruge yderligere tid og energi på at acceptere en træls vane?

”If it’s to be it’s up to me” 🙂

GOD SØNDAG.

– Isa

change

 

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×