Hvis du er en af dem, der tænker at man bliver stor som en mand, når man styrketræner, så har du sikket været udsat for de mange skræmmebilleder, der florerer på nettet. Virkeligheden er nemlig en helt anden…

Først lad mig forklare – de billeder du ser, af kvinder, med overarme på størrelse med træstammer, de har brugt mange år på at nå den størrelse, OG de har højst sandsynlig taget præstationsfremmende midler. Altså steroider og andre stoffer. Det er ikke normalt at se sådan som kvinde.

 

Jeg ved ikke, hvor troen om, at kvinder, der styrketræner, bliver overdrevet muskuløse, stammer fra. Men det befinder sig i hvert fald i hovedet hos rigtig mange kvinder. Mistroen til styrketræning gør, at der udelukkende bliver lavet konditionstræning i form af løb, spining og puls-hold i fitnesscentrene. Mange ved dog ikke, at styrketræning faktisk gavner din konditionstræning, og gør dig mere rustet til udholdende træning.

 

Derfor skal du styrketræning

Når du styrketræner opbygger du gradvist muskelmasse. Denne muskelmasse har en stor skadeforebyggende effekt. Når du opbygger muskler omkring dine led og knogler bliver disse områder beskyttet af muskelmassen og gør, at du undgår skader.

 

Du bliver stærkere, når du styrketræner. Det vidste du nok godt, men det betyder altså at dine krop blive mere modstandsdygtig og kan klare mere belastning. Eksempelvis når du løber, så bliver dine lårmuskler stærkere ved styrketræning og det betyder, at de kan holde til længere distancer og et højere tempo, fordi de er mere modstandsdygtige over for den belastning du udsætter dem for.

 

Du kan faktisk tabe dig ved hjælp af styrketræning. Ved højintensiv styrketræning forbrænder du mange kalorier samtidig med at efterforbrændingen er høj sammenlignet med langvarende konditionstræning. Derfor er det slet ikke en dårlig idé at styrketræne ved vægttab.

 

En gang til for prins Knud

Det er en misforstået idé, at du bliver stor af at styrketræne. Når du styrketræner vil dine muskler muligvis blive mere markeret, men det er intet sammenlignet med de kvinder, du ser til fitnesskonkurrencer. Så du kan med ro i maven godt begynde at løfte vægte. Det gør kun gode ting for dig og din sundhed.

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×