Det er sommer, og endelig tid til at slappe af og koble fra!   Men hvordan hænger sundhed og ferie sammen? Er det overhovedet muligt at holde en sund sommerferie?  

Jeg tror det er ret normalt at man slacker lidt i sommerferien, det er jo ferie og man har endelig tid til at slappe af, og man gider ikke at tænke på træning og sund mad, så de daglige rutiner ryger længere og længere væk.  Hvis du ikke har nogle ferie planlagt og bare skal være der hjemme, så syntes jeg at du skal prøve at se om du stadig kan nå ned i fitten eller løbe en tur, ligesom du gjorde inden ferien startede.  Så holder du dig selv i gang og det bliver meget nemmere at komme tilbage til de gamle rutiner når ferien er slut.  Hvis du fuldstædig holder op med at træne, kan det være rigtig svært at komme tilbage til det igen, når ferien er slut, og det kan ødelægge din motivation helt. Jeg havde på et tidspunkt en måned hvor jeg holdte pause, pga. manglende overskud. Da jeg så endelig tog mig sammen igen, kunne jeg slet ikke træne på det niveau som jeg gjorde for blot en måned siden. Jeg blev ked af det over det, og havde overhovedet ikke lyst til at skulle der ned igen! Det føltes virkelig som et nederlag.  Men jeg fik kæmpet mig tilbage, og er nu på den igen!  Der skal altså ikke meget til at ødelægge gode vaner, så prøv nu at holde det ved lige når du har muligheden for det! Du vil takke dig selv bagefter!  

Hvis du skal på charter ferie, er træning nok det sidste du gider at tænke på. Hvilket også er forståeligt nok! Charter er indbegrebet af all-inclusive, afslapning, tanning ved poolen og drinks i lange baner.  MEEEEEN! Som jeg også skrev før, så bliver det utroligt svært at komme tilbage til den gamle hverdag, når alle rutiner er skiftet ud.  Så prøv at gå efter de lidt sundere madvarer i buffen, så som frisk frugt, müsli, grøntsager, omelet, kylling, salat osv, og gem pøler, bacon og pizza til de næste i rækken. Og prøv at tage en sodavandsis eller sobertis, i stedet for en flødeis!  Det samme gælder drikkevare! Det er altid vigtig at holde sig hydreret, og især nede i varmen.  Men i stedet for sodavand og drinks, så prøv igen at vælge de lidt sundere drikkevare og uden alkohol. Det kunne være smoothies, juice, lemonade osv. Og ellers er vand jo altid at fortrække! Selvom det kan være super kedeligt!  Der er mange hoteller der har et træningsrum eller lille træningscenter, som du kan benytte dig af. Om det så bare er en halv time til en time her og der, er det stadig bedre end ingenting. Og ellers kan du altid tage en løbetur rundt om hotellet eller ned til stranden.  

Men hvis du slet ikke har lyst til at træne, kan du sagtens få lidt motion på andre måder.  Sigthseeing foreksempel! Ud og leg turist og se alle seværdighederne og gå rundt i hele byen eller tag en shoppetur nede på marked! Du går rundt og bevæger sig hele tiden, og det giver altså også godt.  Ellers så tag en svømmetur på stranden eller i poolen. Det er god motion og giver ømme muskler!  Det er rigtig nemt at finde sundere alternativer, selvom man er på ferie, man skal bare lede lidt nogle gange og tænke sig lidt om.  Men det kan altså sagtens fungere at holde sommerferie, uden at smide alt man indtil nu har arbejdet for, væk! Det er også rigtig vigtigt at bruge noget tid på at slappe helt af, når der nu endelig er tid til det, så du kan vende tilbage efter ferien med fornyet engerig og overskud!  Så husk også nogle gange at give dig selv lov til at bruge en hel dag på stranden, eller se en hel sæson af din yndlingsserie på netflix, hvad end der nu får dig til at slappe af og koble fra!  Find den vej, der giver mening for dig og hvor du selv kan kombinere ferie og sundhed.  

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×