Det er som om, at det bare lige kræver lidt mere af os at komme ud, når den mørke tid kommer. Man skal have ekstra tøj på, der bliver flere dage med regn og blæst og der kommer nye sæsoner af de gode serier i fjernsynet, hvilket gør at sofaen føles mere attraktivt end at trække i træningstøjet.

Jeg elsker selv, at dyrke flere former for motion. Jeg kan godt lide det alsidige i, at min træning aldrig er den samme. Jeg kan dog godt mærke, at nu hvor det er blevet efterår, så skal jeg virkelig tage mig selv i nakken for ikke at ende med at erstatte træning med Netflix-marathon på sofaen. Den reaktion på den mørke tid er naturligt for os mennesker, da hele vores system er bygget op efter at være mest aktivt, når der er sollys. Meen det må man kunne gøre noget ved?

Det jeg gør når jeg møder denne følelse af ikke rigtigt at have lysten til at træne er, at jeg tilmelder mig nogle forskellige træningshold så som spinning eller styrketræningshold, fordi så er der en instruktør som hjælper mig med at holde motivationen oppe en hel time igennem, og det er bestemt lige så god træning og det er så fedt! Men hvad så med de dage hvor man ikke føler for at skulle stå sammen med en masse overskudsmennesker, og en instruktør med masser af energi og som i øvrigt ser kniv skarp ud i sit moderigtige træningstøj? Ja så trækker jeg i mit løsere træningstøj og tager en træning alene, som kan være en løbetur, gåtur eller hvad jeg nu føler for. Det kan godt være, at det ikke bliver i så lang tid med nær så høj puls, men jeg har det meget bedre med mig selv, når jeg kommer hjem igen. Netop det med at jeg får det bedre med mig selv, er det der gør at jeg SOM REGEL altid kommer afsted, også på en regnvejrsdag både vejrmæssigt og humørmæssigt.

Jeg er en person som holder meget af andres selskab, men jeg har brug for min alenetid, og den alenetid får jeg når jeg træner. Min træning er min ”mig-tid” hvor jeg gør noget godt for mig selv, og ikke skal forholde mig til andet, end den træningsform jeg finder sjov den dag. Jeg gætter på, at der findes mange mennesker der ikke har det som mig, og som derfor vil have stor gavn af en træningspartner. Jeg synes at en træningspartner kan være en fantastisk idé, fordi man således kan hjælpe hinanden med at komme afsted. Hvis man ved at man har en aftale med en, som regner med at man kommer, så er det altså lidt sværere at melde afbud, end hvis man blot har en aftale med sig selv.

Så når alt kommer til alt, vil mit bedste fif i forhold til at holde træningsgejsten oppe, når dagene bliver koldere og mørkere være at man skal finde en form for motion, som man synes er sjovt, enten alene eller i godt selskab med en træningsmakker. Og jeg ved gennem erfaring, at det altid er det at komme afsted, der er hårdest, fordi hvis man synes det er sjovt, så kører det næsten af sig selv, når man ER afsted, og man fortryder ALDRIG en træning. Og husk altid på, at lige meget hvor langsomt det går, så overhaler du ALTID dem på sofaen.

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×