Hverdagen er ved at indfinde sig for de fleste og snart er ferie kun et minde og det kan faktisk være hårdt, at komme tilbage. Du har måske glemt dit password, bunkerne på skrivebordet virker uoverskuelige. Træning og sund kost har været en by i Rusland mens ferien har stået på. Men hvad sker i kroppen, når hverdagen vender tilbage?

Læs med her og se også vores tips til at komme tilbage.

Opstarten

Det kan for mange være en god ide at starte langsomt op efter en ferie. Det behøver ikke være i form af kortere arbejdsdage, men bare mere rolige dage. Derfor giv dig tid til at lande og gem de mere komplicerede opgaver et par dage. Så vil du være kommet helt tilbage og fundet dig selv og rutinerne.

Din hukommelsen

Du føler du muligvis mere glemsom, når du vender tilbage. Du har sværere ved at grave password frem og dine rutiner er glemt for længst.

Det er helt naturligt! Dog ikke praktisk, men se det som et sundhedstegn. Dette betyder, at du har slappet helt af og været god til at holde ferie.

Arbejdsopgaverne står i kø

Står arbejdsopgaverne i kø fra første dag? Det føles hurtigt, som om, at du aldrig har været på ferie. Gør derfor hvad du kan for ikke at skulle spurte fra 0 til 100 på dine første dage tilbage efter ferien.

Humør

Hvordan du har det med dit job afgør hvordan dit humør er efter ferien. Nogen personer har uvilje, andre ro og andre glæder sig viser en undersøgelse nemlig. Hele 32 procent af danskerne har det såkaldte ferie blues. Derfor føler du dig presset af forpligtelser og for høje præstationskrav, kan du blive stresset omkring jobstarten, og stress gør os typisk i dårligt humør. Så hav det i baghovedet, når du starter op.

Fra udeliv til indeliv?
Mange er mere ude i deres ferie og det giver dig store mængder frisk luft, dagslys og ofte mere bevægelse. Det løfter alt sammen humøret og energiniveauet og derfor kan du opleve at det ryger når du ryger ind på arbejdspladsen igen. Så tænk på, at forlæng ferieenergien ved at holde fast i så meget udeliv og aktivitet som muligt.

Døgnrytme

Din døgnrytme vil hurtig vende tilbage, selvom du har sovet længe i ferien. Dog hvis du har afviget meget fra din dagligdagsrytme kan det være sværere, men allerede fetr første dag, hvor du kan være træt vil din krop være i fuldsving med at tilpasse sig.

Jetlag?

Du kan have glæde af jetlag i ofte flere dage til uger eftr at du er landet. Reglen er, at man kan justere 1-1½ times tidsforskel per døgn. Det er altså helt normalt at der går en uges tid før dit indreur har fundet ud af at det er hjemme igen. Det kan give søvnbesvær og ekstra træthed og gøre dig uproduktiv.

Ingen træning i ferien

Har du holdt ferie fra alt? Også træning? Så kan du opleve at du kan bruge et par uger på at komme tilbage. Det betyder dog ikke, at du føle dig forpligtet til at give den max gas. Du har nok haft behov for pausen og for nogen kan det være tiltrængt for kroppen. Så vær ikke bange. Det er nok fordi din krop har haft behov for at trække stikket ud.

Ekstra sager i ferien

Ferien er slut og nu vinker mange ofte farvel til de ekstra sødesager. Det kan mærkes på kcal regnskabet. Start derfor stille og roligt op og lad vær med at sætte for mange krav til slankekure med det samme. Husk at din krop har mange ting den skal bokse med inden den er tilbage i hverdagsrutinerne. Så en hård slankekur vil kunne gøre dig mere træt, fordi din krop i forvejen lige skal op i gear.

 

Tips til, at komme tilbage frisk på jobbet

  • Inden ferien – Ryd opi bunkerne og på skrivebordet og skriv dine vigtige passwords ned.
  • Glem spurten i starten.
  • Hold tempoet nede og hold arbejdsdagene på normal længde.
  • Læg en realistisk plan og tag opgaverne stille og roligt.
  • Start medde opgaver, hvor du hurtigt og enkelt kan få noget fra hånden. Gem de mere komplicerede, til du er landet helt.

Klar til sundevaner igen

  • Lav en madplan over ugen og få et overblik og din kost.
  • Kroppen skal have god næring fra alle fødekilder, både kulhydrat, protein og fedt, så dit blodsukker ikke ræser op og ned og du bliver drænet for energi.
  • Din træning skal være realistisk.Lav en plan, du kan overholde, så din motivation bevares. Lav gerne noget hver dag, det kan sagtens være både kort og effektivt.
  • Husk en snyde dag 😉 Det kan gøre det lettere og mere motiverende.

 

Velkommen tilbage til hverdagen 😉 Vil du gerne have hjælp, så hjælper vi dig selvfølgelig også. Se meget mere på www.bodytreatment.dk

Få vores e-bog

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×