Kostmyte #1: Kulhydrater gør mig tyk

 

Oversigt-kulhydrater

 

Vi tager i denne omgang af #myter fat i kostmyter. For dem er der også en del af, og du har sikkert mødt dem op til flere gange. Det er foruroligende, hvor ofte vi bliver udsat for fejlinformation fra såkaldte troværdige kilder.

 

I denne omgang stiller vi skarpt på kulhydrater. De sidste mange år har det nemlig været synderen i din mad. Jeg blev nemlig selv fanget i troen om, at kulhydrater være ”farlige” og kæmper faktisk stadig lidt med mine tanker, når det kommer til kulhydrater. Det er skræmmende, hvordan det kan påvirke ens hverdag og spisevaner.

 

Jeg fulgte delvist Palæo, også kaldet stenalderkost. Her spiser du ligesom man gjorde i stenalderen, hvorfor alt hvad der har med brød, pasta, ris og lignende var forbudt. Man lever udelukkende af kød, grøntsager og fedtkilder. Jeg prøvede også kræfter med LCHF, som er en forkortelse for Low Carb High Fat, hvor du ligeledes skal holde dig fra kulhydrater. Dengang vidste jeg ikke bedre, og troede at det var en rigtig vej for mig. Jeg har nu lært kulhydraters vigtige betydning for min krop, kost, træning og sundhed.

 

Denne viden vil jeg utrolig gerne give videre til dig.

 

Myten går i sin enkelhed ud på: Gør kulhydrater mig tyk?

 

Det får du svaret på her:

 

Hvad er kulhydrater?

Kulhydrater er kroppens energi. Det er brændstof til hjernen og dine musklers vigtigste kilde til energi. Din krop har brug for kulhydrater til at komme i gennem dagen. Ganske simpelt.

 

Du finder kulhydrater i frugt og grøntsager, brød, ris, pasta, gryn, kartofler.

 

Når du indtager kulhydrater starter en fordøjelsesproces. Den ender i tyndtamen hvor kulhydraterne bliver optaget i kroppen som glukose, også kendt som sukker i daglig tale. Dette sukker bliver optaget i blodet og sendes rundt i kroppen som energi. Kulhydrater er derfor også med til at styre dit blodsukker.

 

Kulhydrater kan inddeles i simple og komplekse kulhydrater. Disse har en væsentlig indflydelse på dit blodsukker.

 

De simple kulhydrater, også kendt som hurtigt kulhydrater, giver store udsving i blodskukkeret,  fordi kroppen hurtigt optager dem. Hvis du for eksempel drikker en sodavand eller spiser noget slik, vil kulhydraterne med det samme drøne over i blodbanen, og blodsukkeret stiger hurtigt. Når blodsukkeret falder igen, kan det give en følelse af sult, og et stort indtag af søde sager sætter derfor gang i en ond spiral. Hvis man fortsætter med at spise mangle simple kulhydrater, kan det ende med overvægt.

 

Som en del af de komplekse kulhydrater finder du kostfibre. Disse betegnes ofte som de langsomme, da blodsukkeret stiger langsomt efter et måltid, hvor de indgår. Dette gør din blodsukker mere stabilt og giver ikke store udsving, som ved de simple kulhydrater.

 

Komplekse kulhydrater består af blandt andet af kostfibre, som har en stor betydning for din mæthed. Kostfibre er vigtige, da de får maden til at fylde mere, så man føler sig mæt. Samtidig stimulerer de tarmens motorik, så maden kommer hurtigere gennem tarmen, og man undgår forstoppelse. Kostfibre nedbrydes ikke i tyndtarmen men går ufordøjet til tyktarmen, hvor nogle typer kostfibre bliver nedbrudt i tyktarmen af bakterier, der omdanner dem til nyttige stoffer, som kroppen kan optage. Det er derfor en god idé at spise mad med kostfibre.

 

For at øge indtaget af kostfibre bør man spise grove grøntsager, fuldkornsris, fuldkornspasta og frugt.

 

Gør kulhydrater mig tyk?

Nej, det er ikke kulhydrater dig gør dig tyk, det er mad. Men de forkert kulhydrater kan medføre, at du indtager flere kulhydrater, end du har behov for. Særligt de simple kulhydrater kan gøre, at du hurtigt spise flere kalorier, da de ofte er meget kalorietætte.

 

Komplekse kulhydrater har tværtimod en gavnelig effekt, så dem burde du ikke udelukke fra din kost. Madvare som ris, pasta, kartofler, groft brød bør dog indtages i moderate mængder, da de også kan have flere kalorier i sig.

 

Men at udelukke kulhydrater helt fra din kost anbefaler vi ikke, da kulhydrater er din krops energikilde. Hvis ikke du får kulhydrater, opnår du ikke det maksimale udgangspunkt for din krop.

 

 

Få vores e-bog