Skal du spise for to, når du er gravid eller hvordan er det lige det hænger sammen? Kan du afhjælpe nogen af dine graviditetsgener med at spise bestemte ting?

Spis for to eller?

Man hører ofte udtrykket, at der bliver sagt til en gravid: “Nu skal du spise for to”, men skal man virkelig det? Det er dog ikke rigtigt. Du skal ikke spise en ekstra tallerken. Den næring, som dit kommende barn får under graviditeten passerer gennem navlestrengen og kosten er derfor vigtig. Dvs. hvis du mangler noget, så mangler dit barn det også, da barnet kommer i første række.

Energi, som du har brug for

En kvinde, som ikke er gravid skal ca. bruge 2.100 kcal pr. dag. Husk det er et gennemsnit kcal forbrug dvs. at det kan være meget individuelt alt efter din muskelmasse og daglige fysiske aktivitet. Men for, at give dig et billede af, at en gravid ikke skal spise for to, så skal en gravid ca. have 2.500 kcal ved almindelig fysisk aktivitet og en ammende kvinde skal have ca. 3000 kcal pr. dag. De 500 kcal, som en gravid skal have ekstra svarer ca. til en bolle med ost og i det første trimester, hvor du kan opleve anderledes spisevaner og lyst til, at spise hele tiden, der er en banan nok.

Hvad skal du spise, som gravid?

Det anbefales at spise varieret.. Men hvad er varieret mad? Det er mad, som er sammensat af alle fødegrupperne: mælkeprodukter, frugt, grøntsager, fisk/kød/æg, fedtstoffer og kornprodukter. Alle disse fødevaregrupper skal du spise af hver eneste dag, så du får energi fra både fedt, protein og kulhydrater.

Hvad skal du specielt være opmærksom på med maden, som gravid?

Folinsyre, jern, zink og kalk

Folinsyre har du brug for som gravid og gerne før, at du bliver gravid. Det er et B-vitamin, det hedder også B9. Folinsyre er vigtigt, fordi det i graviditeten indgår i opbygningen og dannelsen af fosterets nervesystem.

Når du er gravid, har du brug for mere jern end normalt, da blodmængden øges, så der er nok blod til at strømme gennem moderkagen med næringsstoffer til barnet. Det kan også være derfor, at du vil opleve, at du kan være meget træt. Det anbefales at spise jern tilskud fra uge 10. Vær opmærksom på, at lider du af træg mave, så kan det skyldes dine jerntabletter. Såfremt du spiser varieret er der ikke behov for zink og kalk tilskud, men drikker du f.eks. ikke mælkeprodukter bør du være opmærksom på, at få kalk.

Vitamin A

Tag det her med et gram salt, men du bør være opmærksom på ikke at få for meget A vitamin, så får du en overdrevet lyst til at spise spandevis af leverpostej eller gulerødder, så hav det lige i baghovedet.

Graviditetsgener? Kan de afhjælpes ved at spise bestemte ting?

Forstoppelse

På grund af hormonpåvirkning har din tarm under graviditeten nedsat bevægelse. Det kan give træg/hård mave. Du kan undgå dette, eller mindske generne, hvis du spiser fiberrig mad. Fibre findes i:

  • Frugter og grøntsager, kogte som rå.
  • Grove kornprodukter som müsli, branflakes, all-bran, groft brød.
  • Svesker og sveskejuice.

Det er også vigtigt, at du drikker rigeligt med vand. Det vil sige to til tre liter om dagen, så afføringen holdes fugtig.

Kvalme

24/7 kvalme kan afhjælpes ved at spise små måltider. Det kan være farligt for man skal have en meget fin balance og ide om hvor meget man spiser for man spiser hele tiden for at fjerne kvalmen. Så spis en masse knækbrød og frugt, som fylder, men ikke indeholder for mange kcal.

Halsbrand

Spis syreholdige og proteinholdige fødevarer først på dagen. Undgå tomat, kaffe, protein og fede madvarer, drikkevare med brus, løg og hvidløg, krydderet mad, citrusfrugter. Snak evt. med din læge, hvis det bliver for slemt. Der findes håndkøb tabletter, som fungerer for nogen, mens andre skal en tur forbi lægen.

Fødevarer der lindre halsbrand: knækbrød, tvebakker, banan, mandler (tygges godt).

Oppustet

Hvis du følger dig oppustet, så gå en tur f.eks.. Motion virker på oppustethed selvom det kan være ubehagelig

Træthed

Fra uge 10 jerntilskud 40 mg. hvis du har forstoppelse kan du på apotek få noget mildere jerntilskud.

Hvor meget skal du tage på under graviditeten?

En vægtstigning på 10-15 kilo regnes som værende det normale. Det kan se ud på følgende måde iflg. sundhedstyrelsen.

  • 1. trimesster er fra 0-12 uger, hvor det er passende at tage et til to kilo på.
  • 2. trimester er fra 12-28 uger, hvor det er det passende at tage 300-400 gram på per uge.
  • 3. trimester er fra 28.-40. uge, hvor det det er passende med et til tre kilo per måned.

Alt efter dit BMI før du blev gravid, er det også forskelligt, hvor meget, som du skal tage på.  Sundhedsstyrelsen anbefaler:

• svært overvægtige med en BMI på mere end 30, tage mellem 6-9 kg på

• overvægtige og med en BMI mellem 25-29,9, tage mellem 8-10 kg på

• normalvægtige og med en BMI mellem 18,5-24,9 tage mellem 10-15 kg på

• undervægtige og med en BMI under 18,5 tage mellem 13-18 kg på

Hvor kommer alle disse kilo fra?

Sundhedstyrelsen skriver:

  • Selve barnet vejer før fødslen cirka 3.500 gram.
  • Livmoderen vokser til cirka 900 gram.
  • Fostervandet er cirka 800 gram.
  • Brysterne vokser med cirka 400 gram.
  • Den øgede blodmængde er cirka 1.250 gram.
  • Moderkagen vejer cirka 650 gram.
  • Væskeansamlinger er cirka 2.000 gram.
  • Fedtdepoter under huden er cirka 1.700 gram.

I alt er dette en vægtstigning på 11.200 gram, som er en hel normal vægtforøgelse.

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×