Bliv en habil løber på 12 uger

top-5-best-running-shoes-for-women-in-2015

Du har sikkert lagt mærke til de mange løbere rundt omkring på gaden, i parkerne eller på stranden. Især på en lørdag formiddag møder du mange løbeentusiaster. Ikke overraskende er der mange gode grunde til, at folk er faldet for løb. Der er både fysiske såvel som psykiske fordele ved at løbe.

Forbedre din fysiske form

Løb går ind under den kategori der hedder konditionstræning. Konditionstræning øger ilttilførslen i kroppen, som gør dig i stand til at yde fysisk aktivitet og påvirker din udholdenhed. En bedre kondition vil medvirke til, at du vil kunne yde mere og helt banalt vil styrke din almene sundhed gøre din hverdag nemmere. Praktisk set kommer det til udtryk, når du eksempelvis går op af trapper, løber efter bussen, leger med dine børn eller gøre rent. Hvis du forbedre kondition, vil alt dette blive lettere og nemmere for dig.

winter-mindful-running-webinar-part-1

Løb er effektiv kredsløbstræning. Denne træningsform styrker hele kroppen og får ilten transporteret rundt i kroppen. Der er et utal af helbredsmæssige fordele ved kredsløbstræning. Du gør hjertet stærkere og styrker dens evne til at pumpe blodet rundt i kroppen. Det sænker blodtrykket, således at hjertet og blodårer ikke bliver overbelastet. En overbelastning kan øge risikoen for blodpropper og hjertestop. Løb og konditionstræning generelt mindsker risikoen for disse tilfælde.

Der bliver sat gang i din forbrænding, når du løber. Du forbrænder altså kalorier hver gang du snupper en løbetur. Det er derfor et værdifuldt slankeredskab, hvis man ønsker at tabe sig. Kroppen arbejdere hårdere, og der skal bruges mere energi, når man løber.

jenny_running

Mentaltræning til hjernen

For mange giver løb dem et mentalt pusterum i hverdagen, og kan derfor virke enormt afstressende. Tankerne kan få frit løb, og du kan få clearet hvad end hverdagen har budt på. Det er en tid, hvor du er helt dig selv, og ingen forstyrrer dig. Den følelsen, der frigives efter en løbetur, kan vare ved hele dagen og sætte et positivt præg på dine tanker og handlinger efterfølgende. Derudover er det bevist, at løb frigiver kroppens eget narkotika – endorfin, som giver en form for lykkefølelse i kroppen – også kendt som runner’s high (høj på løb)

Kom godt i gang med løb

Er du blevet bidt af tanken om at komme ud og rører stænger, men aldrig har løbet før, er det vigtigt, at du ikke skynder på. For meget løb kan give overbelastninger og især give skinnebensbetændelse, som kan være svært at komme af med. Kroppen skal derudover også vende sig til den nye bevægelsesform og derfor er det bedst at starte stille og roligt ud. Vi har sammensat en løbeplan, som vil gøre dig i stand til at løbe 5 km efter 12 ugers træning. Det kan lyde som lang tid, og det er det også. Men det er nødvendigt for at tilvende kroppen til løbemønstret. Mist ikke motivationen – det er en langsigtet investering i din krop, dit sind og velvære!

Download din løbeplan her.

 

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×