Lige om lidt rammer vi årets sidste julefrokost weekend. For mange er det enden på stres og dårlig samvittighedsfølelsen over ikke at kunne holde en sund kost og livsstil til netop sådanne sociale arrangementer, hvor der ikke bliver sparet på hverken søde, salte og våde varer.

Men er det i virkeligheden nødvendigt at gøre december måned til den sværeste måned på hele året?

Vores svar er NEJ!

Hvis vi skal give dig ét råd til, hvordan du kommer bedst i gennem julefrokosten uden dårlig samvittighed, så er det følgende.

Nyd aftenen sammen med venner og kolleger, og glem alt om hvad du burde og ikke burde spise. Slap af, nyd hyggen og samværet. Ved at du giver slip på den dårlig samvittighed og accepterer, at du kommer til at spise og drikke, hvad du har lyst til i løbet af aftenen, kommer du aller bedst i gennem julefrokosten. Husk på, at et dårligt måltid ikke ødelægger dit vægttab eller sunde livsstil, ligesom at du ikke taber 5 kilo, fordi du har spist et sundt måltid.

Ved en sund livsstil og især et varigt vægttab, er nøgleordene vedholdenhed og fastholdelse af sunde spise- og træningsvaner. Jeg tror på, at der skal være plads til at nyde godt selskab og en god aften uden restriktioner og begrænsninger. En sund livsstil afhænger af balance og fornuftige valg, der træffes i størstedelen af ens hverdag. Hvis du spiser fornuftigt i løbet af ugens resterende dage, vil du sagtens kunne tage en aften ud af ugen, hvor du spiser, hvad du har lyst til og ikke mindst for tanket op på gode minder og kvalitetsøjeblikke sammen med dem søde mennesker.

 

Ofte kan det dog være sådan, at vi mennesker alligevel føler, at vi skal gøre os fortjent til at spise og drikke ekstra godt. Hvis jeg skal give dig et råd i den forbindelse, så gør jeg selv det, at jeg sørger for at spise ekstra sundt den pågældende dag, hvor jeg eksempelvis skal spise ude om aftenen.

Min morgenmad vil så ofte bestå af æg, grøntsager og fuldkorsbrød.
Min frokost vil bestå af masser af grønt, rugbrødsmadder med magert kødpålæg, hummus eller mayo
Mine snacks vil bestå af knavegrønt og frugt.

Jeg forsøger altid at få ekstra grøntsager, da jeg ofte ved, at det ikke er dem, jeg vil prioritere senere på aftenen. Jeg kunne ALDRIG finde på at sulte mig selv hele dagen! Men istedet få masser af grønt, proteiner, komplekse kulhydrater og sunde fedtkilder. Det giver det bedste udgangspunkt til senere.

 

 

 

Hent vores E-bog Her

    Nysgerrig på at vide mere?

    Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

    vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

    [mc4wp_checkbox]

    Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift