Vi ved alle ved om fordeler ved at dyrke motion og være aktiv. Den giver os mere energi, hjælper med nye venskaber og er bare godt overalt for det fysiske og psykiske helbred. Hvis vores kroppe kunne takke os, ville de takke os for alle bestræbelser i forhold til motion og forskellige slags fysiske aktiviteter. Men hvorfor prøver man at undgå motion eller stoppe med at træne lige i begyndelsen?

Det er nemt at huske at spise, drikke og sove. Hvorfor er det så svært for nogle at vænne sig til at motionere ofte. Ja, mange af os vil gerne have en stærkere vilje. Men for store forventninger og manglende vejledninger ødelægger det ofte for os!

Så hvordan kan man bevare sin motivation for at dyrke sport bedst muligt? Her er der nogle råd, der kan hjælpe dig:

  1. Invester først. Forestil dig at din krop er lige som en virksomhed, der kræver tid og indsats for at give et overskud. Din krop ændrer sig pga. nye aktiviteter, så vær tålmodig og du vil se alle positive effekter motion kan give dig.
  2. Gør det trin for trin. Det er bedre at lave mindre, men oftere. Start med et kort daglig øvelsesprogram derhjemme eller afsæt bestemt tid i løbet af uge når du går til fitness. Vær ærlig over dig selv og hold din træning. Kort efter, vil du se at din udholdenhed vokser og du kan let dyrke mere motion.
  3. God fornøjelse. Der er fuldstændig normalt at vi foretrækker forskellige aktiviteter i forhold til fritid. Det er det samme med motion. Hvad passer godt til en, kan ikke være godt for en anden. Men hvis man bruger sin fritid på motion, er der vigtigt at nyde det. Det kan være udendørs eller indendørs aktiviteter, gruppeaktiviteter, noget med musik, meditation, vand aktiviteter og m.m.
  4. Syg for inspiration. Skab omgivelser, som motiverer dig at motionere. Spil din yndlings musik mens du træner, valg en ny løbetur eller tilføje andre øvelser til dit daglige program.
  5. Engagere andre. At motionere med venner eller familie kan være mere sjovt. Når du træner med andre, er der mindre risiko for at du ikke træner. Alligevel hvis du gerne motionere alene, snak om din hobby. På den måde kan du få gode råd om træning eller selv kan anbefale noget for nybegyndere.
Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×