At opnå et vægttab uanset større er en kæmpe sejre. Så er du nået hertil, så giv dig lige et klap på skulderen. For det fortjener du. Du har kæmpet hårdt, ofret meget og lidt nederlag men vigtigst af alt, så har du rejst dig igen gang på gang.

 

Men hvordan er det på den anden side af et vægttab? Vi hører alle om, hvordan man kommer i gang med et vægttab, hvordan det er, når man står midt i det. Men hvad skal man være opmærksom på, når maner ”færdig” og skal være midt i sin nye krop, nye liv efter endt vægttab? Dét vil jeg fortælle dig lidt om her.

 

Har du skabt fundamentet i dit vægttabsforløb?

Når du skal holde vægten efter et vægttabsforløb, er det altafgørende, at du erhvervet dig sunde og holdbare vaner i gennem dit vægttab. Har du været på streng kostplan, hvor du har levet i stort kalorieunderskud, så har du ikke sat dig de optimale rammer for at fastholde vægttabet.

 

Derimod handler det om, at du kommer til at forstå, hvilken slags mad er godt for dig, og hvad du skal spise for at blive mæt, uden at det bliver et kalorieholdigt måltid. Du vender dig til at spise sundt langt størstedelen af tiden og du spiser grøntsager, fiberrigt og proteinrigt til langt de fleste måltider. Du er blevet bevidst om, at mængder af mad også spiller en stor rolle i et vægttab og at du kan mærke efter i maven, når du bliver mæt og stopper med at spise, når du føler mæthed.

 

Hvis du har forståelse for det, der er eskrevet ovenfor, så er du et stort skridt imod at holde dit vægttab.

 

Pas din træning

Rigtig mange tænker, at når vægttabsforløbet er ovre, så kan de slippe, alt det de har lært og gå tilbage til gamle vaner. Særligt træningen bliver for mange lagt på hylden, fordi nu er målet jo nået. Men træningen er stadig med til at holde vægten i skak, give dig en sund og stræk krop, som forlænger din livskvalitet mange år ud i fremtiden.

 

Foretag de sund valg i hverdag

Som nævnt, hopper mange tilbage til gamle vaner, når det ønskede vægttab er nået. Men får at holde vægten er det nødvendigt forsat at træffe sunde valg i løbet af dagen. Der er ikke plads til hver dag at mæske sig i kage, sovs, brunch osv. På længere sigt giver det kalorieoverskud, og så vil du tage på igen. Man er nødt til stadig at spise sundt og varieret langt størstedelen af tiden.

 

Alt med måde – der er plads til hygge

MEEEEN… Der vil i højere grad være plads til at man forkæler sig selv om diverse lækkerier. Det handler om, at det ikke tager overhånd. I stedet for at spise et helt stykke kage, så spiser man kun det halve. I stedet for at drikke vin hver dag, så holder du det til weekender og måske kun 1-2 glas.

 

Spis de ting, du kan lide

I en kortere periode, kan man godt gøre ting, man nødvendigvis ikke synes er særlig sjovt, fordi man motiveret og kan se målstregen ude i horisonten. Men når det handler om, at gøre noget resten af sine dage, så skal man godt nok også kunne lide det. Ellers får man det bare ikke gjort. Derfor skal du spise og gøre (i form af træning), det du kan lide. Bryder du dig ikke om broccoli, så skal du ikke spise broccoli. Elsker du zumba, så dans zumba flere gange om ugen i stedet for at løbe en tur. Du skal være glad for det du gør, for er du det, så vil det også lykes for dig.

 

 

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×