Har du lige født eller har du større børn? Ønsker du, at træne, så har vi i dette blogindlæg fifs til træning med baby og i næste uge vender vi mor-træning med større børn.

mother-84628_1920

For mange mødre er det svært at finde tid og energi til træning. Det kan være svært at få prioriteret og presset træning ind, selvom man er på barsel eller måske har større børn.

I dette blogindlæg sætter vi fokus på mor træning. Vi giver dig ikke et færdigstrikket program, men en masse ideer og tanker til hvordan det kan gribes an. Ønsker du et færdigstrikket program er du velkommen til, at kontakte os.

Det, at blive mor er en stor omvæltning på alle planer! Fysisk og psykisk! I starten kan en krævende baby og en hel ny tilværelse, som mor, slå benene væk under de fleste og senere kan den manglende tid, overskud og de daglige pligter fjerne motivationen.

Hvordan kommer man, så de sidste kilo til livs og får styr på sin krop igen?

Der er stor forskel på, hvad der er muligt alt efter om du står med en baby eller et større barn. Vi starter derfor ud med, hvordan du kan træne med din baby.

Træning med baby

Det første ord, som du skal lære er pyt og at din baby altid kommer først. Men! Derfor kan du stadig træne. Du skal bare lære, hvad der passer til dig og din baby. Samtidig er det helt ok, at have bekymringer omkring træning efter fødslen. Det er helt normalt. Det kan f.eks. være får jeg nogensinde min krop igen, påvirker træning min ammning, hvad må jeg med dette lille skrøbelige væsen?

Det handler om, at din træning skal følge dit barns udvikling og behov, derfor har vi månedsinddelt træningen nedenfor. Vi tror nemlig på, at den bedste efterfødseltræning for dig er, hvis det passer til dit barns udvikling, da barnet altid kommer før dig i den første tid.

Små træningspas

Forvent ikke, at du kan afsætte 60 min i et fitnesscenter. Derimod kan du vælge, at bryde dine træningsblokke op i små bider, så der er plads til en grædende, sulten og træt baby.

Derfor få et overblik over din dag og er der på nogen tidspunkter, hvor du kan flette nogle træningsøvelser ind? Er det når baby er puttet til en eftermiddagslur?

Udnyt barnevognstur

Udnyt din barnevognstur og tag evt en veninde med som træningsmakker. Tænk ind om det er muligt at ligge nogle træningsøvelser ind, mens du går tur med barnevognen

Dine trilleture med barnevognen er det perfekte tidspunkt til at trylle træningsøvelser ind. Dvs. en ellers stille og rolig gåtur kan forvandles til et gedigent træningspas på den måde. 

Træning – brug din baby – hjemmetræning

Husk, at din krop efter en fødsel skal have ro til, at komme tilbage det er derfor vigtigt, at lytte til sin krop. Derfor kan du med fordel inddele i månederne 0-3 mdr., 4-6 mdr., 7-9 mdr. og 10-15 mdr.

Træningsprogrammer bør derfor ligge vægt på:

  • 0-3 mdr. – din krop har lige været igennem fødslen. Du har brug for hele og få kontakt til bækkenbund igen og arbejde dine mavemuskler på plads.
  • 4-6 mdr. – du er nu i stand til at bevæge dig mere.
  • 7-9 mdr. – det er nu du skal være opmærksom på din motivation og fortsætter du din træning vil du få mere kontrol og stabilitet.
  • 10-15 mdr. – Fokus på basis og nu bliver det sjovere i forhold til kondition, udholdenhed og styrke.

Uanede muligheder af hold (hvis det er dig og du har råd)

Der er mange træningstilbud til den nybagte mor med hendes baby, især hvis du bor i et storbyområde. Brug evt din mødregruppe, men vær indstillet på, at ikke alle ønsker at deltage.

Eksempler på hold

  • Babysvømning
  • Puslestik
  • Yoga
  • PushyMums
  • Stimulastik

Lyder alt det her meget godt og kunne du godt tænke dig at få et skræddersyet forløb til dig, så kontakt os gerne https://bodytreatment.dk/kontakt-2/

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×