Du kender det sikkert selv. Du sætter sig for, at NU skal det være. NU skal du i gang med det vægttab. Og det går egentlig også rigtig godt de første par uger. Du kan se på vægten, at du taber dig. Du kan holde den sunde linje morgen, middag og aften og træningen kører som aldrig før.

Men efter en måneds tid begynder dit vægttab at stagnere. Du taber dig ikke mere og du begynder måske endda at tage lidt på igen.

 

Dette er et scenarie, som alle, der har været på ”kur” kan genkende. Men hvorfor er det egentlig at det sker? For du mener jo selv, at du gør det samme som i starten, hvor det hele kørte på skinner.

 

Jeg giver dig her 8 grunde til, hvorfor du ikke taber dig.

 

Først og fremmest skal du huske på ”mange bække små”. Det vil sige, at disse grunde virker små og uskyldige, men når du lægger dem sammen, udgør de til sammen en større effekt, end du måske lige gik og troede.

 

Du forbyder kulhydrater

Kulhydrater har fået ry for at være kalorieholdige, og noget man bør holde dig fra, hvis man vil tabe sig. Kulhydrater er kroppens primære energikilde, og når du forbyder din krop kulhydrater vil den mangle energi. Når du samtidig ”forbryder” dig selv noget, vil du føle afsavn og du hungrer efter det, du ikke må få.

 

Et skridt på vej i den rigtige retning er, at få kulhydrater til minimum et måltid. Vælg fuldkornsvarianterne, da de mætter mest.

 

Du spiser ikke nok

Måske tror du, at jo mindre du spiser, jo mere taber du dig. Men kroppen når et punkt, hvis den er er for stort kalorieunderskud, hvor den begynder at holde på fedtet. Og så vil du ikke længere opnå et vægttab.

 

Derfor bør du begynde at spise mere, for at din krop igen har noget at arbejde med.

 

Du kaster dig over nye kurer

Når du shuffler mellem den ene kur til den anden, opnår du kun et kortsigtet vægttab. Med en kur laver du aldrig dine kostvaner om, som er altafgørende ved et varigt vægttab. Derimod forsøger du dig med unaturlige kostplaner, som er dømt til fiasko, fordi du ikke kan holde det over en længere periode.

 

Mere efffektivt er det, hvis du helt dropper ord ”kur”, og i stedet justerer dine kostvaner og samtidig begynder at spise på en ny måde.

 

Du handler ind på tom mave

Når du handler ind på tom mave, har du en stor og ustyrlig appitit. Dit blodsukker er i bund og du blier derfor fristet ti lat lægge alle de forkerte madvarer i kurven. Køber måske også en lille snack til turen hjem, fordi du er sulten NU.

 

Derfor bør du spise et mættende mellemmåltid inden du tager af sted for at handle ind. Skriv dig derudover en indkøbsseddel, så du handler målrettet og undgår impulskøb.

 

Du drikker kalorierne

Du får dig måske et lille glas rødvin til aftensmaden og et par glas juice til morgenmad sammen med ungerne. Men der er mange kalorier at spare, hvis du bytter læskende drikke ud med vand.

 

Du spiser en proteinbar efter træning

Du har gjort det pissehamrende godt til træning. Og du har set alle andre spise en proteinbar eller drikke en proteinshake efter træning. ”Man skal jo have protein efter træning”, siger de kloge. Men sandheden er, at du højst sandsynlig får nok protein igennem maden, og de der barer og shakes er fyldt med unødvendige kalorier.

 

Spring i stedet købebarer og shakes over og spis noget mad efter træning.

 

Du springer måltider over

Hvis du tror, at du kan spare på kalorierne ved at springe et måltid over, så må jeg desværre sige, at du ikke sparer kalorier på den lange bane. Typisk vil du kompensere for de sparede kalorier ved at spise mere på et senere tidspunkt.

 

Spis derfor kontinuerligt i løbet af dagen, så du aldrig opnår den der sult, der knurrer i maven.

 

Du sætter dig for store mål

Motivationen forsvinder hurtigt, hvis dit mål et for stort og langsigtet. Dermed ikke sagt, at du ikke skal sætter dig store mål, men bryd de store mål op i mindre delmål, og beløn eventuelt dig selv med en gave, når du opnår delmålene hen ad vejen. På den måde bliver dine mål meget mere overskuelige og opnåelige, og som booster motivationen.

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×