AUGUST UDFORDRING 

De damer, og naturligvis herrer. Er i klar til en udfordring? Det er i dag den 1. August 2016 og en fremragende dag at starte en sit-up udfordring (sit-ups er blot et fancyt ord for mavebøjninger)! Udfordringen går ud på, at du i hele august måned skal lave 100 sit-ups hver dag. De skal tages på samme tid, men må gerne deles op med små pauser imellem, så du fx laver 20 sit-ups, holder lille pause, laver 20 sit-ups mere, holder pause… Det gør du fem gange, og så har du dagens 100 sit-ups i hus. En månedlig udfordring kan være er et sjovt supplement til din daglige træning. Du behøver intet gear – sit-ups kan laves hvor og når som helst, helt gratis. Tør du være med?

Jeg garanterer ikke at du får en six-pack af at lave 100 sit-ups dagligt i 31 dage, men du bliver stærkere. Sit-ups er en relativt simpel øvelse og det er derfor et godt sted at starte. I starten vil du skulle kæmpe dig op på de 100 sit-ups og du vil med stor sandsynlighed være øm i kroppen dagen efter – ved mindre du er en haj til sit-ups allerede og laver dem ofte. Du vil efter blot de første par dage mærke at det bliver nemmere for dig.

Core træning: Core, eller kernemuskulatur, er en samlebetegnelse for de muskler der bl.a. er med til at holde din rygsøjle på plads, beskytte dine indre organer, forebygge skader og har betydning for din kropsholdning og hvordan du bevæger dig. Din core er aktiv lige meget om du står, sidder eller bevæger dig. Derfor er det at opbygge og vedligeholde en stærk og stabil core i alle henseender vigtigt. Sit-ups er med til at styrke din core. Som du nok har gættet, så er årsagen til at du skal pleje og træne din core altså ikke fordi, at du får en flad mave med fine små buler, som du kan gå og spille fandango med – det er blot en bonus. Din core er dit powerhus!

Hvordan laver man en sit-up? Du starter med at ligge dig ned på ryggen, evt. på en yoga-måtte eller lignende, men ellers er gulvet helt fint. Stræk armene over hovedet så begge arme er i forlængelse af kroppen og er i kontakt med gulvet. Bøj benene. Nu spænder du i mavemusklerne, sætter dig op, stadig med begge arme strakt, og forsøger at klappe dine ankler med hænderne. Når du laver dine sit-ups skal du fokusere på at aktivere dine mavemuskler. Din ryg skal være ret og nakke lige. Pas på at du ikke svinger dig op! Det er mavemusklerne der skal arbejde, så undgå svinget– også selvom du måske er træt i de sidste sæt. (Se evt. en YouTube video for yderligere demonstration og forklaring)

Hvad venter du på? Udfordre dig selv, din veninde, kollega, familie eller din træner!

Jeg deltager naturligvis selv, og du kan følge med og se mig svede på vores Instagram: bodytreatment.

– Isa

 

http://www.ace-pt.org/2013/03/08/core-conditioning-without-sit-ups/ 

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×