Aktivitetsarmbånd – et hjælpemiddel eller en stresfaktor?

 

16464721_178582259294951_1079537358379941888_n

Billede lånt af @intersportmandal

 

Sidste år testede FitLiving om et aktivitetsmåler kan booste en persons sundhed. I en uge havde Sofie, som var prøvekanin, en aktivitetsmåler om håndleddet og målte alt fra skridt, kalorieindtag, distance og søvn. Man følger hende igennem en dagbog, hvor hun skriver sine tanker om hvordan det er at han sådan et armbånd på, hvordan hendes aktivitet og sundhed udvikler sig igennem de 7 dage.

 

Jeg synes, at artiklen vender et spændende emne, der hersker i det her sundhedsunivers, som har eksisteret i mange år nu. Det er som om, at der hele tiden opdages nye metoder til at finde og få den optimale sundhed. Nye diæter, nye måder at tænke på, nye træningshjælpemidler, og hvor det hele gerne deles og går viralt via de sociale medier. Man kan ikke andet end at elske og hade sociale medier.

 

Nu hedder sundhedsanbefalingen, at man skal gå 10.000 skridt om dagen, som er den basale aktivitet i en sund livsstil. Derudover skal man lægge yderligere træning og motion oveni. I og med denne anbefaling om 10.000 skridt så dagens lys, kom også disse aktivitetsmålere, som på godt og ondt kan sætte sit præg på ens hverdag.

 

Jeg har læst artiklen flere gange nu, og jeg ser, at Sofie, netop på godt og ondt, bliver påvirket af at have denne måler om håndleddet. Jeg ser desværre, at Sofie bliver mere negativ præget af aktivitetsarmbåndet end positivt. Det får hende til at tvivle på, om hun overhovedet lever et sundt og aktivt liv, fordi hun ikke går 10.000 skridt om dagen. Som en ekspert siger, så er stillesiddende arbejde en dræber for vores menneskers aktivitet. Så hvis man har et stillesiddende arbejde bliver man nødt til at få noget ekstra aktivitet ind på kontoen. Men hvorvidt hun har en usundt og inaktiv livsstil fordi hun ikke går 10.000 skridt om dage, synes jeg er at sætte det på spidsen.

 

I løbet af de 7 dage man følger Sofie, får man et indtryk af, at det her lille, ellers så uskyldige, armbånd fylder meget i hendes bevidsthed. Det giver hende dårlig samvittighed. Dårlig samvittighed over at hun ikke er aktiv nok. Eller at måleren siger, at hun ikke er aktiv nok. Hun får dårlig samvittighed over at tage bilen på arbejde, når hendes arbejdsdag er fyldt med møder, som hun ikke kan komme rundt til uden bilen. Derudover stresser hun over, at hun ikke opfylder kravene til søvn. Hun beskriver flere gange hvordan at hun ikke får den søvn hun burde, på trods af at hun har en lille søn, som stadig vågner om natten. Det fylder meget i hendes tanker, og hun bruger meget energi på at spekulerer på, hvordan hun kan leve op til armbåndets krav.

 

Derudover svinger hun meget imellem at være super motiveret og delvist deprimeret, alt efter hvad uret viser. Får hun ikke gået 10.000, ikke sovet nok, ikke forbrændt kalorier nok, fylder negative og dårlige tanker. Er det tværtimod omvendt boostes hendes motivation yderligere og hendes gåpåmod vil ingen ende tage.

 

Og der er naturligvis også ganske gode ting, der sker for hendes som følge af aktivitetsarmbåndet. Det er tydeligt, at armbåndet får hendes til at overveje sundhed i hverdagen. Hun takker blandt andet nej til chokolade, og hun bliver mere aktiv på arbejdet og hjemme. Flere gåture og træninger. Hun siger selv, at måleren får hendes konkurrence-gen frem og hun oser af lyst til alt leve sundt.

 

Men når jeg har læst sidste linje af artiklen, kan jeg ikke lade være med at sidde tilbage med en ærgerlig følelse. For mig fylder de negative effekter af aktivitetsmåler mere end de positive. Aktivitetsmåleren fylder på en dårlig måde i hendes bevidsthed, og de positive følger, som burde komme med måleren, bliver for Sofie vendt til dårlig samvittighed og stres. Er det så det værd, at have en aktivitetsmåler om håndleddet? Det synes jeg måske ikke.

 

Hvis du vælger at anskaffe dig en aktivitetsmåler, som jeg egentlig mener, kan have en fantastisk effekt på ens aktivitet, skal du i hvert fald være bevidst om, hvornår dens information har en negativ påvirkning på dig, og om denne påvirkning kommer til at fylde for meget. For hvis den går det, er det ikke værd at bruge den. Hvis den til gengæld gør dig bevidst om din daglige aktivitet og kan ændre dine vaner til det bedre, og du får skabt den nødvendige opmærksomhed omkring dine kost- og træningsvaner, er den et kæmpe plus i hverdagen. Og så skal du naturligvis gøre brug af den.

 

Læs i øvrigt selv FitLivings artikel her. Så kan komme med din egen vurdering af Sofies oplevelser. 

 

Tak fordi du læste med!

/Kathrine

Få vores e-bog

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×