Ændring af vaner. Du vil, men ved du hvordan?

Vaner

 

Jeg er begyndt at lytte til podcasts. Hvis du ikke kender mediet, er det en lydfil, hvor du kan abonnere på en pågældende kanal og som automatisk henter nye episoder til din mobil/tablet/computer. Ved at bruge Podcast mediet kan du lytte til alt mellem himmel og jord. Alt fra træning, kost, meditation, sjov og spas, film, gaming – you name it! Der findes alt og lige det, du interesserer dig for.

 

Jeg lytter selv til podcasts om træning, kost, livet, mennesker og alt det vi som mennesker går og tænker på, spekulerer på, og som påvirker vores liv på godt og ondt. For nogle dage siden lyttede jeg til en podcast med Morten Elsøe. Han var i studiet for at fortælle om, hvordan han ser, at man kan ændre vaner. Og lige netop dette emne, mener jeg, har stor betydning for personer, som er i gang med et vægttab eller som ønsker at ændre sit liv til det sundere. For uanset om du kan identificere dig med vægttab eller en sundere livsstil, så handler ændringer af vaner jo i bund og grund om, at du skal ændre dine nuværende vaner til nye. Og det kan være svært. For vaner er noget som vi gør uden videre at tænke over det. Det er noget vi gør instinktivt, og som ligger dybt forankret i vores liv og måde at agere på. Men det kan lade sig gøre. Det kræver hårdt arbejde, og det kræver, at man konstant er bevidst om, hvor man gerne vil hen.

 

Jeg lærte noget interessant af Morten Elsøe, som jeg gerne vil dele med jer. For I står måske i en situation, hvor I har brug for lidt hjælp eller, uden at vide det, har brug for at gøres bevidste om, hvordan man takler ændring af vaner.

 

Det første jeg tog med mig, var, at du ikke kan ændre alt på en gang. Hvis du har mange vaner, som du gerne vil ændre til en sundere livsstil, så tag et skridt af gangen. Hvis du forsøger at ændre alt på en gang (eks. undlade sodavand, spise mindre portioner, træne flere gange om ugen, tage cyklen frem for bilen, generelt spise sundere, få grønsager til hvert måltid, gå i seng inden kl. 22 osv.), så vil du lyn hurtigt blive overvældet af de mange nye ændringer i dit liv. Chancen for at det kan holde ved over en længere periode og blive til nye vaner er næsten lig nul. Derfor handler det om at tage små skridt til at starte med og ændre i små mængder. På den måde kan DU styre implementeringen af nye vaner meget bedre, så du sikrer, at disse nye vaner er holdbare langt ud i fremtiden.

 

Det næste, jeg tog med mig, er i direkte forlængelse af ovenstående. Når du ændrer en vane af gangen, så ændre først de vaner, som vil have størst betydning for dig. Hvis du ændrer på vaner, som ikke gør en synderlig forskel i dit liv, så forbedrer du ikke din livskvalitet og samtidig spilder du en masse tid og energi på noget, der ikke gavner dig nu eller på længere sigt. Tag i stedet fat på de vaner, som du ved vil gøre dit liv, din sundhed og hverdag bedre. Det kan eksempelvis være hvis du drikker meget sodavand, og som er en stor ”synder” i dit liv. Start med at skære ned på mængden af sodavand, du indtager. På sigt vil du kunne skære så meget ned, at du helt kan undvære det i hverdagen og kun ved specielle anledninger drikker det. Men hvis du eksempelvis aldrig har dyrket motion, så vil det ikke give mening for dig at få en træningsplan, som indeholder 6 ugentlige træninger. Det er slet ikke holdbart, for det er ikke noget du vil kunne overholde. Det handler om at tage fat i de vaner, som har størst betydning for dig først og ændre dem gradvist. Herefter kan du begynde at se på de vaner, som er af mindre betydning.

 

Slutligt vil jeg dele med jer, at for at ændre vaner, og især træningsvaner, så handler det om, at det skal være sjovt, det du foretager dig. For at det skal blive til en vane, så skal træning være noget, som du ser, er noget du kan holde ved i lang tid, og som du ser frem til. Disse to kriterier hænger næsten uløseligt sammen. Du kan egentlig også koble denne tilgang på kosten. Hvis du synes, at det er sjovt og spændende at lave en bestemt slags mad, og det er noget du ser, kan holde ved, så får du helt sikkert også opleve succes.

 

Jeg håber, at det har givet dig lidt mere forståelse for, hvad vaner er, og hvordan man på bedste vis ændrer dem.

 

/Kathrine

Få vores e-bog

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×