Din søvn er vigtigere end du tror

Beautiful woman sleeping

Vi mennesker sover næsten en tredjedel af vores liv væk. Kloge hoveder siger, at voksne skal have minimum syv timers søvn, mens børn og unge skal have væsentligt flere. Men hvorfor egentlig det? Hvad er det søvnen gør ved os, og hvorfor er den så vigtig?

Søvn har en større påvirkning på din krop end du sikkert tror. I disse timer genopbygges din krop og den har mulighed for at restituere uden nogen forstyrrelser. Dine muskler og væv får lov til at komme sig oven på dagen, der er gået, og din hjerne bearbejder de indtryk, du har fået i løbet af dagen. Din hjerne gør sig samtidig også klar til, at du kan tage imod ny viden og informationer næste dag. En god nats søvn har også en positiv effekt på din psyke. Det nedsætter streshormonerne i kroppen og dit humør bliver væsentligt bedre.

Men hvordan får man en god søvnrytme? For der er sikkert mange som enten har svært ved at falde i søvn om aftenen eller som vågner adskillelige gange i løbet af natten. Jeg giver jer 8 gode råd til en bedre søvnrytme, for søvn er essentielt for dit fysiske og psykiske helbred!

1. Hvis du sover dårligt, så gør noget ved det!Anerkend vigtigheden af god søvn, og bliv ved med at ændre vaner til du opnår dette.

2. Få en fast døgnrytme– gå i seng og stå op samme tid hver dag, hele ugen. Forskyd det kun minimalt i weekenden, hvis det er nødvendigt.

3. Sov aldrig til langt op ad dagen – også selvom du går meget sent i seng.

4. Eliminér kunstigt lys om aftenen– sluk TV, computer og smartphone et stykke tid inden du skal til køjs, da lyset derfra forhindrer dig i at falde i søvn.

5. Sov mørkt og vågn til lys – jo mørkere dit soveværelse er, jo bedre. Ligeledes er det en god idé at udsætte dig selv for skarpt lys, så snart du vågner. 

6. Spis dine kulhydrater til aftensmad– lad evt. morgenmad og frokost være low-carb, og lad dit aftensmåltid være mere stivelsesrigt. Dette er ikke et must, men kan hjælpe med at gøre dig træt om aftenen. Det betyder dog ikke at du skal snacke foran fjernsynet, og forvente positive resultater.

7. Træn hårdt og spis sundt– en træt krop og en god fordøjelse giver en dyb og uforstyrret søvn.

8. Hav papir og blyant på natbordet– mange kan få tankemylder, når de lægger sig, og det er derfor bedst at få det ud af hovedet og ned på papir, hurtigst muligt.

Få vores e-bog

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

Hent vores E-bog Her

Nysgerrig på at vide mere?

Hent vores e-bog her og lær mere om hvordan

vi kan hjælpe dig til en sunderehverdag.

Tilmeld nyhedsbrev og modtag ugens opskrift

×